Biznes i FirmaBiznes i Firma

Biznes docenia ekologiczne postawy

Inflacja zmusiła biznesy do odłożenia „na półkę” planów rozwoju i skupienia się na zadbaniu o większą efektywność kosztową (58%). Ponad połowa (51%) firm w Polsce jest przekonana, że stracą klientów, jeśli nie będą postrzegane jako podmioty poważnie traktujące odpowiedzialność za środowisko.

Zrównoważony rozwój w gronie trendów gospodarczych

Firmy dopiero co zaczęły wychodzić na finansową prostą po korona-kryzysie, a na horyzoncie pojawiło się nowe zagrożenie – inflacja. Wpływa ona na wszystkie biznesy w naszym kraju. Wydaje się więc, że głowy polskich przedsiębiorców zajmują teraz zdecydowanie poważniejsze tematy niż polityka sustainability. Jednak, jak pokazuje raport, w ciągu ostatniego roku 66% przedsiębiorstw w Polsce znacznie przyspieszyło swoje działania na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju, pomimo trudnych warunków gospodarczych.

Innowacje dla zrównoważonego rozwoju 

– Niektóre firmy zadeklarowały wdrożenie konkretnych działań, np. zmniejszenie emisji CO2, czy mniejsze zużycie prądu, itp. Większość jest bezsprzecznie świadoma faktu, że dbanie o zrównoważony rozwój ma wpływ na ich klientów. Dla przykładu, 51% firm w naszym kraju uważa, że szybko stracą klientów, jeśli nie będą postrzegane jako podmioty poważnie traktujące odpowiedzialność za środowisko. 53% z nich deklaruje, że w ciągu ostatnich 12. miesięcy stały się znacznie bardziej świadomi ryzyka klimatycznego i potrzeby uczynienia swojej działalności bardziej odporną na ten problem – komentuje Agnieszka Surowiec, ekspert Intrum.

Bez ekologii zabraknie klientów – zrównoważony rozwój konieczny

Wnioski te potwierdzają dane pochodzące z innego raportu ”European Consumer Payment Report 2022”. Blisko 6 na 10 (57%) ankietowanych konsumentów z Polski stwierdziło, że nie będzie kupować od firmy, o której wiedzą, że jest odpowiedzialna za szkodzenie środowisku.

Nie tylko inflacja, bo polskim firmom „doskwierają” również rosnące ceny energii. Dlatego nie dziwią deklaracje składane przez ankietowanych. 63% przedsiębiorców twierdzi, że ich firmy zmniejszają zużycie prądu, by poradzić sobie z kosztami rosnących cen energii. Co więcej, planują utrzymać je na niskim poziomie w przyszłości ze względu na ochronę środowiska.

Zrównoważony rozwój na wielu płaszczyznach  

W realizowaniu polityki zrównoważonego rozwoju ważne jest to, aby firmy były świadome tego, na ile różnych sposobów wpływają na otoczenie i tu nie chodzi tylko o klimat. Ponad połowa (51%) biznesów w naszym kraju uważa, że są coraz bardziej świadome wpływu swojej działalności na społeczeństwo. To dobry prognostyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– To krok w dobrym kierunku. W świetle stale rosnącego ryzyka klimatycznego, firmy muszą wziąć odpowiedzialność za swoje działania i ograniczyć negatywny wpływ swojej działalności na środowisko. Jednak firmy w naszym kraju nie ukrywają, że mają jeszcze wiele do zrobienia – uważa Agnieszka Surowiec

Źródło: Intrum